Youtube och den rörliga bildens framfart

Youtube är en site som de allra flesta använder åtminstone några gånger i veckan, vare sig det gäller videoklipp med söta katter, tutorials om diverse saker, recensioner, eller vloggare. Denna sida har tagit video och underhållning till en helt ny nivå och blivit en plats där alla tänkbara ämnen finns på ett eller annat sätt i videoformat. Den överväldigande majoriteten av innehållet laddas upp av amatörer, men på senare år har även större företag, TV-kanaler samt musik- och filmbolag insett fördelarna med Youtube och laddat upp en hel del eget innehåll.

Youtube har blivit ett världsfenomen ingen anade

Youtube – från idé till världsfenomen

Youtube startades år 2005 av Steve Chen, Jawed Karim och Chad Hurley, som alla tre tidigare jobbat på PayPal. Det blev snabbt en succé och 2006 köptes sidan upp av Google för 1.65 miljarder dollar. Sedan dess har videosajten varit en del av Google och samtidigt tagit över världen när det gäller videohosting och amatörunderhållning online. Tack vare att det är gratis att använda sajten kan vem som helst ladda upp videoklipp, vilket har både för- och nackdelar när det gäller kvalitet och innehåll.

De flesta förknippar kanske Youtube med roliga videoklipp, söta djur och filmtrailers, men på senare år är det vloggers som verkligen tagit över. Vloggers är användare som gör egna inspelningar hemma, ofta i form av att bara prata med kameran, ibland med lite roliga inslag och teman – vlogg är alltså en sammanslagning av ”video” och ”blogg”. Vloggers, eller youtubers, som de också kallas, har nått en slags kändisstatus som tidigare bara varit reserverat för personer inom TV, storproducerad musik och film.

Att leva på vlogging

Stora vloggare är mer än bara amatörer när det gäller videoproduktion. Fenomenet är så stort att det har gett upphov till stora träffar som VidCon, där vloggare får träffa både sina fans och andra youtubers. Det har blivit ett yrke, helt enkelt. Men Hur tjänar Youtube-stjärnorna stora pengar med tittarnas klick? Youtubes avtal med AdSense låter reklam visas i samband med vloggarnas videor, och Youtube behåller i regel 45% av vinsten medan resterande 55% går till vloggaren. Med många följare blir detta snabbt en stor inkomst.

De flesta riktigt stora kanalerna på sidan har i regel 3-10 miljoner följare världen över, men de slås alla av Felix Kjellberg från Göteborg, mer känd som PewDiePie. Han har nämligen 47 miljoner följare. Det gör honom till den youtuber med flest följare i världen, och hans kanal är den mest sedda kanalen på Youtube genom tiderna. Time Magazine utnämnde honom under 2016 till en av världens mest inflytelserika personer. Felix Kjellberg är ett bra exempel på hur enorm den här sidan verkligen har blivit.

Youtube och dagens underhållning

Tack vare internet finns det inte längre samma gränser i världen som det gjorde för ungefär tio år sedan. Vloggare har blivit stjärnor på samma sätt som skådespelare, komiker och musiker, till stor del tack vare det personliga mediet de använder. Att se en helt vanlig person vlogga från sitt hem om helt vanliga saker är något som tilltalar väldigt många. Youtube har även ökat samt dragit nytta av det stora spelintresset som finns i världen. Detta genom att bland annat erbjuda det så kallade Let’s Play som låter tittare följa TV-spel utan att själva delta.