Du syns på fler ställen än bara nyhetsflöde o Ticker på Facebook…

Just när du trodde att du lärt dig allt om Facebooks säkerhetsinställningar, att kontrollera målgruppen för andras inlägg innan du gillar, kommenterar o delar, allt för att ha full kontroll över var, när och hur du syns i nyhetsflöden o Ticker, då öppnas ett helt nytt område där du syns i alla fall!

Facebook-sidor (företagssidor/fansidor/gillasidor) kan ju nu gå över till Timeline och med Timeline följer lite nya funktioner.
Bland annat så är det översta utrymmet i den högra kolumnen i Timeline avsett för social proof (informational social influence). Det innebär att du ser att dina vänner Gillat företaget och du ser vad dina vänner sagt om företaget. Det låter väl trevligt och bra? Man litar mer på företaget om man kan se lite referenser från någon man känner.

Social proof på Facebook-sidor

Rent spontant när man ser sin väns inlägg, kanske som här på Coca Colas sida, då antar man ju att vännen varit inne på deras sida och sagt detta.
Men det behövs inte alls! Här dyker det upp inlägg som gjorts av vännen i hennes egna uppdateringar, hon har inte alls varit på Coca-Colas sida och sagt detta.

Hur kan detta hända?
Jo, vissa saker måste vara uppfyllda för att du ska kunna se ett dylikt inlägg.

  • Personen i fråga måste vara ett fan av just den här företagssidan
  • Inlägget har taggat företaget. Mja, det är nästan ett krav… För riktigt stora varumärken som t ex Coca Cola behövs det inte ens taggning, det räcker med att skriva Coca Cola i texten i sitt eget inlägg. Det sägs att när det gäller Coca Cola så har inlägg synts som bara använt ordet Coke! Men nu pratar vi som sagt riktigt stora varumärken.

Vän som nämnt Coca Cola men ej taggat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Notera att i inlägget ovan är företagsnamnet inte taggat, men syns ändå på företagssidan.

En sak som påverkar vem som ser ett sådant här inlägg är målgruppen inlägget riktats till. I det här fallet har min FB-vän målgruppen sina vänner. Det vill säga för att kunna se det här inlägget på Coca Colas sida så måste du vara FB-vän med henne.

Hade målgruppen varit Vänners vänner hade det räckt om du själv tillhör hennes Vänners vänner.
Facebooks förklaring om social proof på företagssidan

 

 

 

 

Om ingen av dina vänner eller vänners vänner gjort någon uppdatering där företaget nämns går Facebook ut och tittar på de personer du Prenumererar på och kan hämta in en uppdatering därifrån. Nu pratar vi personer du aktivt Prenumerar på utöver dina vänner som Prenumerar på automatiskt. Det handlar inte om de som eventuellt Prenumerar på dig, enbart på de du Prenumerar på. Hittas det ingenting på Prenumerationer heller så visas inget inlägg på den här platsen för dig, du ser rutan “Tidigare inlägg av andra på …” direkt istället.

Man kan ju tro att man garderat sig för sådant här genom att säga “Ingen” i inställningarna för både annonser från tredje-part företag och sociala annonser.
Inställningar för tillåtelse av Facebook att använda mig i tredjepartsannonser

 Inställningar för tillåtelse av sociala annonser på Facebook, i Kontoinställningar

Så här ser texten ut under alternativet “Facebook-annonser” i dina Kontoinställningar.
(kopierat direkt från Facebook)

Facebook-annonser

Annonser som visas av tredje part
Facebook tillåter inte tredjepartsapplikationer eller annonsnätverk att använda ditt namn eller din bild i annonser. Om vi skulle tillåta detta i framtiden kommer dina inställningar att avgöra hur din information används.
Du kan komma att se social kontext på tredejepartssajter, däribland i annonser via Facebooks sociala insticksprogram. Även om de sociala insticksprogrammen möjliggör att du kan ha sociala upplevelser på en tredjepartswebbplats, delar Facebook aldrig din information med webbplatserna som står som värd för de här programmen. Läs mer om sociala insticksprogram.

Redigera inställningar för annonser från tredje part-företag

Annonser och vänner
Alla vll veta vad deras vänner gillar. Det är därför vi parar ihop vänner med annonser, så att det blir lätt att hitta produkter och tjänster som du är intresserad av, baserat på vad dina vänner delar med sig av och gillar. Läs mer om sociala annonser.

Här är alla fakta:

  • Sociala annonser visar en annonsörs budskap i anslutning till åtgärder som du genomfört, t.ex. om du gillat en sida
  • Dina sekretessinställningar gäller för sociala annonser
  • Vi säljer inte din information till annonsörer
  • Bara dina bekräftade vänner kan se dina handlingar i anslutning till en annons
  • Om ett foto används är det din profilbild och aldrig någon bild ur dina fotoalbum.

Redigera inställningar för sociala annonser

(Slut på kopia från Facebook)

Men det här är social proof, inte annonser…
Inte för att jag på något sätt är specialist på juridik, men i det här fallet visas du inte som resultat av att någon köpt en annons, Facebook har bara öppnat upp en ny ingång till dina uppdateringar. Alltså faller det inte under inställningarna för annonser.

För företaget kan det här vara både bra och dåligt. Social proof är alltid bra.
En uppdatering gjord direkt på företagets sida som är negativt kanske tas bort av sidans administratörer, lite beroende på företagets policy. Nu kan företaget råka ut för att ett negativt inlägg om företaget syns på deras egen sida som dom själv varken har kontroll över eller vetskap om.

Som privatperson kan det här tyckas lite skrämmande. Saker händer utom ens egen kontroll och man har inte en aning om att man just synts på en företagssida. Men det behöver inte bara vara av ondo, har man ett budskap kan det här vara ett sätt att synas lite extra även om man inte kan styra det själv.
Och om man inte alls vill dyka upp så här? Då ska man i första hand låta bli att tagga företag i sina inlägg och i andra hand fundera en gång till innan man skriver företagsnamnet på ett stort känt varumärke där man själv råkar vara ett fan av deras sida.

För den här artikeln använde jag Coca Cola just för att varumärket är så stort, men social proof kommer att finnas på alla Facebook-sidor.

Du vet väl att du är välkommen att fråga oss på Social Media Support om allt som har med Facebook och sociala medier att göra?
Gå in på vår Facebook-sida och Gilla den, då får du nyheter om Facebook och tips & tricks direkt in i ditt nyhetsflöde på Facebook, men dessutom får du gärna ställa egna frågor på sidan.

Susann Stjernborg
Susann Stjernborg